tisdag 27 september 2011

Matteprojekt och studiecirkel.

Diskussioner på nätverksträff i förra veckan. Vad tänker man
ute på skolorna om matematikundervisningen?
Här är delar av det gäng pedagoger som gick studiecirkeln "Förstå och använda tal" förra läsåret. Vi fick 1,3 miljoner kronor i projektpengar av Skolverket som mestadels användes för att "köpa tid". Alla 32 deltagare hade 10 % av sin tjänst till detta så vi träffades vid 10 tillfällen på eftermiddagen för att gå igenom och arbeta utifrån boken "Förstå och använda tal" från NCM. Dessutom var det bara de som ville vara med i projektet som var med vilket var grunden till en lyckad satsning.



Det visade sig vara ett framgångskoncept att vi blandade personer från olika skolor med omkring 12 personer i varje grupp. Högstadiet var en egen grupp från både Djäkneskolan och Teglaskolan. Alla kom till tals och man hade möjlighet att diskutera matematikundervisningen som den ser ut på skolorna. Samtal med "likasinnade" ger mycket tyckte deltagarna.

Deltagarna fick praktiska aktiviteter att pröva med sina elever som sedan diskuterades vid träffarna.
Det var ett givande och tagande av idéer och tankar av alla deltagare under trevliga former.

Kan man göra en knut på snöret utan att släppa det någon gång?
På besök på Matteverksta´n på NCM. Helen försöker se i 3D.
Nu gäller det att vi tar till vara på den kunskapen som deltagarna fick och som finns ute på våra skolor. Önskemål finns om att ha fler studiecirklar eller inspirationsträffar och det kommer vi ha i någon form.

Det är i alla fall härligt att konstatera att det finns ett stort "sug" av matematik i vår kommun så det ska bli spännande att följa arbetet ute på skolorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar