torsdag 10 november 2011

Konkret till abstrakt.

Många elever behöver arbeta konkret och uppleva matematiken på flera olika sätt för att skapa inre bilder av matematik. Man kan behöva känna på talen, lägga tal och se tal på olika sätt med olika hjälpmedel, prata och resonera om tal, måla eller rita talbilder, skriva det man vet om tal, man kan röra sig till tal... Ja här finns det massor att göra, och det viktigaste tror jag är att vi som lärare är medvetna om att eleverna uppfattar matematik på olika sätt. För en del som har taluppfattningen klar för sig räcker det med att se siffror och tal och man kan direkt gå till det abstrakta, men oftast behöver eleverna arbeta mer med olika representationsformer för att skapa inre bilder och föståelse för det man håller på med.

På de nya strävorna finns en aktivitet, addera tvåsiffriga tal som går ut på att man bildar tal med hjälp av tärningar. Talen lägger man med multibasmaterial och positionskort. Sedan ritar eleven av detta och lägger det tal som bildats när man adderar talen.








Jag gjorde positionskort som jag plastade in som ni kan hämta här och jag lägger dem också på sidan med material.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar