torsdag 22 mars 2012

Digitala samtal

Med det menar jag samtal utifrån sidor på nätet som man visar på projektorn om man har tillgång till en sådan i klassrummet.
Visst skulle man vilja att eleverna har tillgång till en dator närhelst det behövs samt att det inte krånglar någonting utan går fort och lätt att komma igång med den. Tyvärr fungerar det inte riktigt så alltid men man kan ju visa på dataprojektorn och ha ett samtal tillsammans i klassen kring den matematik man vill upptäcka.
Jag har tidigare skrivit om digitala verktyg som jag hittat och nu har jag tittat mer på sidan Skolplus där man får registrera sig och sedan finns det lite av varje att titta på t.ex vad det gäller taluppfattning, bråk, de fyra räknesätten mm. Gå in på sidan IKT och matematik så kan du se mer.
Man kan göra en egen tesselering på datorn och så här blev min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar