torsdag 12 april 2012

Skolportens grundskolebrev

Intressant läsning från Skolportens grundskolebrev om matematik med mera.

Detta är taget från en avhandling av Åse Hansson.

" Både lärarens och elevens engagemang i lärprocessen är av avgörande betydelse för en framgångsrik undervisning.

Av hennes studie framgår visserligen klart att matematikprestationerna försämras om elever får ta eget ansvar för stora delar av lärprocessen, men det är ändå viktigt att elever får ta ansvar för sin egen konstruktion av kunskap. Kunskap kan inte överföras från läraren till eleven om eleven ska lära med förståelse.


– Det är lärarens överordnade ansvar att stötta elevens lärande och göra kunskapen generell och användbar i olika situationer. Min studie visar positiva effekter på matematikprestationerna om lärarna tar det ansvaret, säger Åse Hansson.
...
Hon efterlyser ett paradigmskifte. Bort från en matematikundervisning som inte leder fram till förståelse och som främst bygger på att härma. Mot en undervisning som ger utrymme för mer kreativ matematik och problemlösning, där eleverna argumenterar och samtalar och där svaren kan värderas och ifrågasättas.
– Andra ämnen har tvingats ändra och utveckla undervisningen, främst eftersom det inte har fungerat att göra som man alltid har gjort. Men det har det gjort i matematik, därför har inget förändrats.
Svaret på de försämrade matematikprestationerna är därför inte i första hand fler matematiktimmar utan bättre. En matematikundervisning där läraren har ett ansvarar för att stötta elevens lärande och göra kunskapen generell och användbar utanför skolan, men där läraren dessutom lämnar över ansvaret till eleverna att själva konstruera sin kunskap.
Åse Hanssons avhandling heter: Ansvar för matematiklärande. Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet."

Här står också mer att läsa om "Formativ bedömning och Synligt lärande" och John Hatties forskning om lärande. Detta är taget från en sida " Pedagogstockholm" där det finns massa intressant att hämta.

Trevlig läsning!
Madeleine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar