torsdag 8 november 2012

Nyhetsbrev; Synligt lärande, formativ bedömning mm

Skolportens grundskolebrev (http://www.epostservice.se/aspnet/v3/page/read.ashx?issueid=167020&userid=27432608&readid=0F3D3D3E71C8#1-betygsfragan) innehåller dessa punkter:

1. Betygsfrågan
2. Superlärare eller grupphandledare?
3. Forskning...
4...och utveckling
5. Hjärnan

6. Intervju med John Hattie som nu har skrivit en ny bok: »Synligt lärande – så kan lärare maximera elevers studieresultat«.

"— Det allra viktigaste för lärare är att kunna se sin egen undervisning med elevernas ögon. Feedback i båda riktningarna är väldigt effektivt. Det som ger resultat är observationer, bedömningar och diskussioner i klassen som lärarna använder för att få en bild av hur eleverna tänker — och vad de kan och inte kan. Och som de sedan använder för att förändra undervisningen." säger han bland annat.
Lärare bör fråga sig:
 — Vilken kvalitet är det på de belägg som jag har för hur min undervisning påverkar eleverna? Tycker andra lärare också att mina belägg har tillräcklig kvalitet och tycker de att mina idéer om hur jag ska förbättra min undervisning håller? Lär jag eleverna både strategier, färdigheter och kunskapsinnehåll? Engagerar jag eleverna så att de verkligen lär sig och inte bara hålls sysselsatta? Finns det effektivare sätt för mina elever att bli bättre på än de jag använder nu?

7. Formativ bedömning
http://pedagogstockholmblogg.se/provfrimatematik/2012/11/05/28-formativa-fraser/

Tommy Lucassi skriver detta i sin blogg:
I matematikundervisningen ska eleverna utveckla förmågor om problemlösning, begrepp, metoder, uttrycksformer och resonemang. Användningen ska dessutom bedömas. Därför måste vi använda ett tydligare språk och uttrycka vad vi faktiskt menar att eleven ska utföra. Här är 28 fraser som leder eleven rätt:

Om metoder
 •Vilken metod använder du när du löser denna uppgift? (Istället för Hur tänkte du?)
 •Visa mig hur du använder din metod. (Istället för ”Har du rättat med facit?”)
 •Känner du till någon annan metod som du kan använda? (Istället för ”Har du gjort läxan?”)
 •Vet du hur man använder denna metoden? (Istället för ”Har du förstått?”)
 •Är din metod användbar i hela kapitlet? (Istället för: ”Har du gjort alla sidorna?”)
 •Vill du ha en ny/bättre metod? (Istället för: ”Repetera sidan 25.”)
 •Får jag visa dig en bra metod?
 •Vilka metoder använder dina kompisar?
 •Varför valde du just denna metod?
 •Du behöver stanna upp och träna på denna metoden innan du går vidare.

Om uttrycksformer
 •Du vet hur du ska lösa uppgiften, men du vet inte hur du ska uttrycka det, eller hur?
 •Vet du vilka uttrycksformer som är lämpliga här?
 •Får jag visa dig två bra uttrycksformer?
 •Hur har dina kompisar uttryck sina idéer?
 •Varför valde du denna uttrycksform?

Om problemlösning
 •Vilken strategi har du för att lösa problemet?
 •Vilken strategi har du använt förut?
 •Varför valde du den strategin?
 •Hur brukar du göra när du ska lösa problem?
 •Vet du vilka strategier man skulle kunna använda

Om begrepp
 •Vet du vilka begrepp du kan använda här?
 •Behöver du träna på fler begrepp?
 •Vet du vilka begrepp du kan eller saknar?

 Om resonemang
 •Hur vet du att din slutsats är sann, korrekt?
 •Jag tror inte dig, kan du bevisa för mig att det verkligen stämmer?
 •Hur kan du bevisa för mig att din slutsats stämmer?
 •Har du gjort någon beräkning som bevisar din teori?
 •Vet du hur du ska motivera din slutsats?

 http://pedagogstockholmblogg.se/provfrimatematik/2012/09/
Här finns mycket mer att läsa om betygsättning, formativ bedömning, förmågor och tips på hur man kan arbeta med eleverna för att de ska se sin egen utveckling.

Här arbetar eleverna till exempel med en stor väggmatris där de sätter upp metoder de använt och sorterat upp de efter kvalitéer.

8. Läsundervisningen brister
9. Låt inte rädsla blockera lärande
10. Utmärkelser

Hälsningar Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar