onsdag 7 augusti 2013

Välkomna till ett nytt LÄR-år 2013/2014!

Det var på twitter som jag läste Hans-Åke Scherps önskan om att använda uttrycket lärår istället för läsår för att få en mer överensstämmande bild av vad skolarbetet går ut på. Jag tycker det var en bra tanke och ska försöka använda det. Genom twitter har jag fått en massa tips som rör skolutveckling som jag i min tur kan dela med mig av här. Skaffa ett twitterkonto så kan du hitta en massa människor som är intressanta att följa och där du får de senast nyheterna inom skolvärlden med en gång.

Hoppas att ni alla har njutit av denna härliga sommar och kommer tillbaka med nya krafter att utvecklas ihop med eleverna och med era kolleger. Just kollegialt lärande är en av de mest effektiva formen av lärande och på det sätt som Matematiklyftet är utformat kring. I Skara är det lärare för
åk 1 - 3, åk 7 - 9 samt gymnasielärarna som börjar.

Till er som ska planera upp läsåret i NO och SO finns nu de nationella proven 2013 fritt att användas och som ger oss vägledning i vilket sätt vi bör undervisa. Vilka slags frågor ställer vi för att utmana tänkandet? Har eleverna verkligen lärt sig det vi trodde de lärt sig - vilket INTE är självklart är entydigt med det vi undervisat om. Att låta eleverna berätta och beskriva det de lärt sig under lektionen, eller skriva ner på en liten lapp innan de går ut (exit-pass) ska jag göra mer för att se om jag behöver förtydliga något till nästa lektion.
 
Ämnesproven i NO-ämnena för årskurs 6 kommer att vara uppdelade i tre delprov, ett för varje förmåga.
Delprov A: Förmågan att kommunicera
Delprov B: Förmågan att undersöka
Delprov C: Förmågan att använda begreppen

Här hittar du SO-ämnena.

Kram Madeleine





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar