måndag 6 januari 2014

Tankar om Pisa-resultatet

Pisa-undersökningen visade att Sverige är det land där resultaten försämrats mest i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Vad beror det på och vad gör vi för att ändra detta?

Läs Sten Rydhs summering:
http://www.mattesmedjan.se/nyhetsbrev/2013/03.pdf

Här är Dennis Westerbergs blogginlägg "En lärares framgång kan aldrig mätas i antalet Pisa-poäng."

– Varför klarar vi oss sämre än andra?– Hur kan vi fokusera på mer kunskap i skolan?– Hur kan våra mätmetoder bli bättre?– Hur kan vi skapa mer ordning och reda?– Vilka prov och tester behöver vi?Vägra alltid att svara på dessa frågor. Byt i stället ut dem mot frågor som leder oss i annan riktning, mot en skola där utbildning spelar roll. En skola som på allvar tar ansvar för våra barn. Vår framtid.– Vilket resultat vill vi ha, EGENTLIGEN? Vilka värden spelar roll, EGENTLIGEN? Hur vet vi att vi är där, när vi väl är framme?– Vilka kompetenser, som helt skiljer sig mot det vi fokuserat på fram till nu, kommer att vara värdefulla framöver?– Vad blir kvar när vi skalat bort allt, utom just själva kärnan i vad utbildning egentligen har för betydelse?– Vad är jag rädd för och hur ska jag övervinna min rädsla?– Vilken fråga bör jag ställa i dag för att göra mest skillnad i morgon?Den typen av frågor leder oss till svar som säger att attityder, värderingar, relationer, sammanhang och förhållningssätt blir viktigare än själva innehållet.Kreativitet, förståelse, engagemang, innovation, kritiskt tänkande, kommunikation, design, nätverkande, förhandling, positivt tänkande, artisteri, osv. blir således mer betydelsefullt och mer värdefullt, än att just inneha kunskap.
// Madeleine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar