måndag 4 juni 2012

Se föreläsningar från matematikbiennalen

Några utvalda föreläsningar från matematikbiennalen i Umeå filmades och ligger ute på UR-play så man kan gå in och titta på dessa här.
Här finns verkligen mycket bra att lära sig av.


Det handlar om:
  • Intensivmatte, Görel Sterner, projektledare för Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet, resonerar kring olika former av intensivundervisning och ger en rad konkreta exempel på arbete som pågår på olika skolor. Hon talar också om dyskalkyli och andra matematiksvårigheter.
  • Intensivundervisning i matematik. I Sundbyberg satsar kommunen stenhårt på att lyfta de elever som har svårt för matematik. Målet är intensivundervisning, och vägen dit är en bred fortbildning av lärare. Kristina Skogsberg och Anna Pilebro Bryngelsson, lärare i matematik på Ängskolans högstadium i Sundbyberg, berättar.
  • Begreppsbubblor - en arbetsmetod. Karin Andrén och Mtilda Östman berättar hur man kan använda dessa "Concept Cartoons" ihop med elever för att resonera kring matematik.

  •  Behåll katedern i mattesalen. Ulla Öberg, lärarutbildare och mattelärare, menar att katederundervisning måste bygga på lärarens närvaro och att det gäller att som lärare visa eleverna andra förhållningssätt till undervisningen. Att vara längst fram i boken är kanske inte alltid bäst, säger hon.
  • Att bedöma problemlösning i matematik. "Vi mattelärare använder ordet problem för ofta. Men allt i matteboken kan ju inte vara problem." Eva Taflin, forskare i matematikdidaktik vid Högskolan Dalarna, vrider på begreppen problemlösning, algebra och aritmetik och ställer frågan vad det egentligen innebär att kunna matematik
  • Bedömning av matematiska förmågor. Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen? Och hur kan matteprov och andra bedömningsformer utformas? Per Berggren, mattelärare på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka och Maria Lindroth, mattelärare, författare och lärarfortbildare berättar mer.
  • Subtraktion - Undervisning som kan göra skillnad. Vad betyder själva minuset i 5-3=2? Kerstin Larsson, forskare i matematikdidaktik vid Stockholms universitet, resonerar kring olika sätt att se på minustecknet och hur man som lärare och förälder kan behöva förhålla sig till det.
  • Praktiska experiment i matte och NO. Hans Persson, författare och lärare i matematik och naturvetenskap, berättar om hur han i klassrummet och i förskolan gör fysiken och matematiken levande genom experimenterande. Han lockar fram elevernas nyfikenhet med föremål och företeelser som barnen känner igen.
Här är det fortbildning med bra föreläsare som är väl värda att lyssna på.

Vänliga hälsningar.
Madeleine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar