torsdag 7 juni 2012

Synliggöra förmågor

Jag läste i "Öpedagogens" blogg om hennes funderingar över hur man kan synliggöra förmågorna för sig själv och för eleverna. En idé är att göra en "förmågevägg" se och läs om det här.






























Bilden har Marie Andersson tagit. "Öpedagogen"

Göran Svanelid skriver också om förmågorna i en artikel i Pedagogiska magasinet.
"Fem förmågor är allra vanligast i grundskolans nya styrdokument. Om lärare i alla ämnen fokuserar på dessa "big 5" kommer elever lättare att nå målen" menar han. Vilka är då The Big 5?

Analysförmåga
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.

Kommunikativ förmåga
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa

Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.

Förmåga att hantera information
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.

Begreppslig förmågaFörstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang

De tre högst rankade förmågorna finns med i cirka 80 procent av de långsiktiga målen, samt i kunskapskraven. En slutsats vi kan dra är att det finns fem klart dominerande förmågor och att det är dessa som lärare ska fokusera på när de planerar sin undervisning, skriver lokala pedagogiska planeringar, gör sin bedömning, skriver individuella utvecklingsplaner och för utvecklingssamtal. The Big 5 ska dessutom byggas in så ofta som möjligt i läxor och prov. The Big 5 blir den röda tråden i elevernas kunskapsutveckling under hela grundskolan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar