torsdag 23 maj 2013

Formativ bedömning, bedömning för lärandet

Jag håller på att läsa Dylan Williams bok "Att följa lärandet - formativ bedömning i praktiken" som ger enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Boken är väl värd att läsa! Han är för tillfället i Sverige och föreläser och på twitter är det ett oerhört flöde från hans föreläsningar.

http://webb2.svedala.se/utbildning/?page_id=1154 finns mer att läsa om Dylan William och de verktyg som det står om i boken.

  • Målet för undervisningen ska vara tydligt.
  • Ger svar på var eleven befinner sig i förhållande till målet.
  • Läraren ger eleven återkoppling och anpassar undervisningen för att möta elevens behov.
  • Forskning har visat att formativ bedömning stärker elevens lärande.
  • Skiljer sig mot summativ bedömning som mäter en elevs kunskaper vid ett specifikt tillfälle.

 http://bedomningforlarande.se/
"Bedömning för lärande är ett förhållningssätt till kunskap och lärande med syftet att främja elevers lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om att elev och lärare aktivt använder sig av bedömning som ett redskap i lärandeprocessen under tiden den pågår.
Det finns ett starkt samband mellan elevers prestationer och deras lärares förmåga att utveckla och tillämpa klassrumsbedömning av hög kvalitet. Feedback har en avgörande betydelse för elevers lärande. Detta framkom inte minst i John Hatties studie ”Visible Learning”. Självbedömning och kamratbedömning av rätt kvalitet utvecklar elevers förmåga att reglera och styra sitt lärande samt ökar elevens tilltro till sin egen förmåga att lära."


http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/11/21/matematik-utan-prov

http://www.lararnasnyheter.se/origo/2013/05/11/formativ-bedomning-aha-upplevelse

http://webb2.svedala.se/utbildning/?page_id=410

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar