torsdag 23 maj 2013

Sambedömning i NP åk 3

För ett tag sedan så samlades de flesta av de årskurs 3 - lärarna som genomfört NP i matematik, för att diskutera och sambedöma dessa. Det känns alltid lika värdefullt att träffas från flera skolor och verkligen diskutera matematik och resultatet av vår undervisning.

Vi konstaterade att vi gärna vill ha en gemensam strategi i kommunen kring dessa prov då det blir lite upp till varje skola hur man löser det med genomförande och rättning. Dessutom vill vi ha med alla lärare från åk 1 - 3 i bedömningen.
Denna träff var i alla fall en möjlighet för oss att sambedöma uppgifter för tanken är ju att det ska vara så likvärdig bedömning som möjligt. Det är inte alltid lätt att tolka Skolverkets bedömningsanvisningar heller...

Vi kunde konstatera att våra elever har svårast med:
  • skriftliga räknemetoder och då främst subtraktion.
  • problemlösning - att välja räknesätt
  • obekanta tal; = -tecknets betydelse t.ex  8 + 2 = _ + 4
Jag har för mig att det har sett ut så här överlag i Sverige så frågan är vad vi ska göra för att ändra detta?


Vi försökte också få till en träff för åk 6-lärarna men lyckades inte riktigt i år. Alla har i alla fall kunnat sambedöma med någon kring proven.

Det har varit en mycket tuff termin för elever och lärare i åk 6 i år och frågan är om syftet är värt vad det kostat i tid. Många tycker det är väldigt bra prov så det är inte det, men jag hoppas Skolverket lyssnar på våra åsikter från utvärderingen av dessa. Till nästa år måste vi förändra upplägget och se till att det tas bort arbetsuppgifter om det ska gå att genomföra dessa NP i åk 6.
Ja jag har väldigt mycket åsikter om detta då jag arbetar i två sexor just nu...
Hmm, snart får vi ett välbehövligt sommarlov!! Det är lycka det för elever och lärare!!

Hej så länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar