torsdag 22 maj 2014

Läromedel - mattebok

Matematikundervisningen är det vi pedagoger som ska styra över. Vi har våra styrdokument med förmågor som eleverna ska utveckla. Alla klasser/elevgrupper ser olika ut och har olika behov. Jag måste anpassa min undervisning efter vilka förkunskaper min elevgrupp har. Att arbeta utifrån en mattebok gör inte att jag når alla och många stupar på att de inte förstår vad det står och vad de ska göra i uppgiften. Tyst, enskilt räknande är heller inget som utvecklar de matematiska förmågorna. Däremot kan elever arbeta tillsammans med uppgifter och jag kan se exempel från ett läromedel på bra uppgifter som hela klassen kan lösa tillsammans eller som jag utvecklar utifrån mina elevers behov. 

Om du känner att du behöver ett läromedel i matematik och vill titta på ett nytt så kan du beställa ett exemplar från den nya boken "Koll på matematik" från Sanoma. I boken är det tydligt vilka förmågor man arbetar utifrån.
Jag tyckte inte den såg så tokig ut - och man kan nu även få en lärarhandledning till åk 1 och senare i höst även för åk 4. Så passa på!

http://sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskola-Fk-6/Matematik/Koll-pa-matematik/

Prima Matematik på Gleerup är det också ett trevligt upplägg på.
http://www.gleerups.se/f-6/f-6_matematik/f-6_matematik_baslaromedel

Här kan du dessutom dra ut matriser och bedömningsunderlag utifrån förmågorna som man kan använda i klassen.

Mvh Madeleine Bergholtz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar