söndag 9 november 2014

Matematikundervisning, kunskap och framgång

Några intressanta artiklar om matematikundervisningen.

De flesta är överens om att kunskapsnivån i matematik måste bli bättre i den svenska skolan. Här uppmärksammas lärarna – vi hör experter berätta om hur man kan göra matte roligare i skolan. (webb-tv)
Utbildningsradion
Matte är en mänsklig rättighet. Det säger läraren, specialpedagogen och doktoranden Ann-Louise Ljungblad.
Origo
Hur får man med sig hela klassen? Ett sätt är att lämna matteboken och låta alla elever jobba med samma område, men på olika nivåer.
Origo
Tre gånger i veckan, utanför skoltid. I intensivmatematiken får elever möjlighet att fylla kunskapsluckor, rätta till missuppfattningar och träna på det som är svårt.
Origo
Skoldagen är egentligen slut, men flera elever stannar för att lära mer. Cecilia Eriksson, lärare på Alfaskolan i Solna, lockar fem grupper i veckan till sina fördjupande lektioner i matematik.
Origo
I den femte delen av serien Matematikdidaktiska texter vill för­fattaren Margareta Enoksson dela med sig av lärares erfarenheter av lesson och learning study.
Origo
Elever som har särskilda förmågor i matematik har varit en bortglömd grupp som man undvikit att prata om i Sverige. Det är viktigt att gruppen uppmärksammas, anser forskaren Linda Mattsson.
Origo
A growing number of countries worldwide are adopting the Singapore-style maths education, following widespread praise of the teaching style and the country’s continued success on international exams.
The Strait Times

Lärarbesök i klassrummet - den bästa fortbildningen.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/lararbesok-i-klassrum-basta-fortbildningen/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar