söndag 23 november 2014

No hands up - för rättvisare bedömning

Fler och fler använder sig av "no-hands-up" där eleverna slumpvis får svara på frågor, med hjälp av t.ex glasspinnar med deras namn på. Detta gör att inte samma elever hela tiden får talutrymmet i klassrummet utan hela klassen är mer delaktiga. Kan inte eleven svara eller säga vad den tror är rätt svar kan man återkomma till den eleven som istället får summera vad de andra eleverna svarat.

Jag har använt detta i över ett år och tycker det är jättebra. Meningen är också att de frågor vi ställer inte är kontrollfrågor, rätt eller fel svar, utan mer att de får förklara sitt resonemang kring ett begrepp t.ex. Då kan man bolla vidare till andra i klassen och många fler är aktiva.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-trend-skapar-rattvisare-klassrum

Titta på inslaget från TV och gärna delen från Dylan Wilams, forskaren som arbetar med formativ bedömning.

Här är ett blogginlägg där Tommy Lucassi berättar hur han tänker kring No hands up.
Han skriver för övrigt mycket läsvärt om formativ bedömning i matte och no.
Det senast inlägget handlar om hur man gör eleverna medvetna om vad som menas med att välja rätt metod i matematik. Färdigt lektionsupplägg med matris och kloka tankar.

Hälsningar Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar