torsdag 4 december 2014

Effektiv matematikundervisning

Effektiv matematikundervisning, det är den vi vill åt och matematikdidaktikern Yvonne Liljekvist har skrivit en avhandling om "Lärande i matematik - om resonemang och matematikuppgifters egenskaper".
Förståelsen måste komma först och färdighetsträningen sen.
Om man låter eleverna upptäcka matematiska samband, strukturer och strategier själva t.ex arean hos en triangel, så kommer de ihåg  det lättare. Även fast eleverna glömmer av en formel så kan de lätt återskapa den för de har förståelse för vad den verkligen betydde.

Det tar längre tid och kräver mer av eleverna men de som gynnas mest är de svagare eleverna.
Att ha genomgångar och att eleverna härmar efter och gör liknande problem är en lösning för stunden men inte säkert för livet. Tyvärr gör vi nog en del snabba lösningar då det är mycket matematikinnehåll eleverna ska möta men vi bör vara medvetna om vikten av att eleverna får upptäcka själva.

– Jag tror att det som hindrar lärarna är att man upplever det som ineffektivt och att man inte använder elevtiden väl.  Man tänker att det är bra om eleverna hinner räkna mycket och det ser ju ut som det flyter på när eleverna sitter med algoritmuppgifterna. Men vi visar att det är tvärtom, att jobba med kreativa uppgifter är att använda tiden väl. säger Yvonne.


Här är en annan artikel som handlar om hur man kan arbeta med elever med specifika matematiksvårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar