onsdag 3 december 2014

Plickers - ett responsverktyg. Perfekt för formativ bedömning


Jag har testat Plickers, en app som du laddar ner i din iPad eller mobil och som du sedan kan använda för att scanna av hela klassens svarsalternativ (a, b, c och d eller Sant eller Falskt) i en fråga som du tänkt ut.
Allas svar sparas och du kan få upp klassens svar som ett diagram, vilket är kul för hela klassen att se för naturligtvis vill man ha rätt på frågan.



Så här ser det ut på datorn när man har scannat av korten som eleverna håller upp framför sig i klassrummet. Nr 1 har jag alltså gett till en elev som alltid har det kortet. De håller upp den sidan som visar det svaret de tror är rätt och så trycker jag bara på kameran i Plickersappen och den scannar av alla svar.

Jag har inte svarsalternativen inskrivna just på exemplet för jag visade dem via iPaden på projektorn med en VGA-kabel. (Helt suveränt att kunna spegla iPaden på projektorn. )



Frågorna handlade om elevernas miljötänk och jag tog dem från  Vår energi nu och i framtiden som man kan ladda ner och använda. Jag kan säga att det blev mycket diskussioner om vad man tyckte i de olika frågorna.

Det var verkligen lika enkelt som det såg ut. Det du gör är att skriva ut ett speciellt kort till alla i klassen. Var och en får sitt egna kort som du skrivit in på datorn på
https://www.plickers.com/.  Här tilldelar du kort till de klasser du vill och sen är det upp till dig vilka frågor du vill ha svar på.

Du kan läsa mer här .http://www.skolappar.nu/plickers/ eller så går du bara in på datorn, skriver ut kort, plastar in dem, laddar ner appen, skriver in eleverna och är redo att tänka ut vad du vill ha svar på.

Jag tänker direkt - formativ bedömning! Jag kan utvärdera vilken förståelse eleverna har fått för ett visst begrepp som vi arbetat med t.ex vinklar.
¤ Summan av vinklarna i en triangel är alltid:
a. 90 grader
b 180 grader
c 360 grader
d Det kan man inte veta.

Vilka elever har full koll och vilka har det inte?
Elevernas svar finns kvar i datorn så jag kan gå in och kolla senare.

Jag kan låta eleverna först svara på en fråga och vi kollar av vad klassen tyckte, sedan får eleverna i grupper resonera sina svar. Man ställer frågan igen och eleverna får svara utifrån om de fått nya insikter i vilket svar som är det rätta.

Eleverna kan utvärdera hur säkra de känner sig inom ett visst område enligt en gradering som jag valt. Detta behöver de inte visa för någon utan jag bara scannar av och kan undervisa utifrån detta.

Riktigt bra även fast man inte har 1:1. Du kan använda din egen mobil också.

Mvh Madeleine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar