tisdag 11 oktober 2011

100-rutor upp till 1000.

Jag arbetar med elever som behöver stärka sin taluppfattning och då är 100-rutan ett hjälpmedel som jag skrivit om förut. Men sen saknade jag tal som gick ända till 1000 så vi kunde fortsätta att ramsräkna och se på var talen finns, leta samband och generalisera. Då gjorde jag en egen. Jag lät varje 100-tal ha en egen färg och sen gjorde jag en "vit" också.

Här får ni den. Jag hoppas att rutorna stämmer på er dator. Själv fick jag ändra en gång på radhöjden när jag mailade den och skulle skriva ut på en annan dator.

Nu håller jag också på att klippa isär raderna ihop med en elev för att sätt ihop den som en tallinje. Jag tänker mig att det blir ytterligare ett sätt att visa hur talen hänger ihop.

Man kan också dela 100-rutan i 4 bitar och förstora varje bit till ett A3 papper. Sätter man ihop dem sen så har man en lagom stor 100-ruta att sätta upp i klassrummet.

Sedan tycker jag att man bör ha en tallinje uppsatt, för varför bara ha alfabetet uppe? Lika viktiga båda två!














Sen måste jag berätta något som gjorde mig så glad idag. En elev, som är väldigt beroende av struktur och hur känslan just för dagen är, var före mig till den plats där vi sitter och jobbar på morgonen. Han var så glad och spänd över att få jobba och se om han skulle nå sina mål. Vi märkte att när han tydligt vet vad målet är så vill han lära sig och jobba för att kunna det vi pratar om. Nu pratar vi bara om ett enkelt mål som att kunna ramsräkna upp till 100 framåt och bakåt till exempel.

Och detta är ju så självklart egentligen! Vill man komma någon vart måste man ju veta vad målet är och sträva dit. Alltför ofta tror jag vi undervisar utan att vara tydliga med vad målet är. Detta är inget nytt, jag vet, men ibland bara vi kör på och går igenom moment utan att tydliggöra vad som är målet.
Eller så tror vi att vi varit tydliga men eleverna vet inte varför de ska kunna det de arbetar med i matten. Läs mer på bloggen "Matematikundervisning.se".

Ha det bra så länge!
Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar