onsdag 19 oktober 2011

Förskola i utveckling.

Hittade denna skrift om bakgrunden till ändringarna i förskolans läroplan. Här står det mer förtydligat hur man kan främja barns matematiska utveckling.

Så här står det om ett av målen:
 "


  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
Målet fokuserar på att utveckla barns förmåga till begreppsbildning. Målet anknyter till alla de sex aktiviteterna. När barnen uppmuntras att sätta ord på eller på andra sätt uttrycka sina matematiska erfarenheter från lek, fantasi, temaarbete och vardagssituationer utvecklar de en förståelse för matematiska begrepp och relationer som bl.a. kan ligga till grund för deras räkneförmåga.

Barnens nyfikenhet och engagemang bör tas till vara och vidareutvecklas i sammanhang som är meningsfulla för barnen. Det är därför viktigt att utgå från barnens perspektiv och knyta an till deras matematiska föreställningar och teorier. När den vuxne förstår hur barnet uppfattar ett fenomen kan barnets föreställningar problematiseras och utmanas på ett sätt som leder till ökad förståelse. Det är
viktigt att barn får möjlighet att uttrycka sig på varierande
sätt, också icke-verbalt, eftersom detta stöder utvecklingen av innebördsförståelsen. Detta betyder inte nödvändigtvis att uttrycka sig med siffersymboler.

Variation är viktigt för allt lärande. För att de matematiska begreppen ska bli meningsfulla måste barnen möta samma begrepp i olika sammanhang och få dem belysta från flera olika håll. Variation skapar förutsättningar för en djupare förståelse och gör det också möjligt att upptäcka vad som är unikt hos ett fenomen och vad som går att generalisera.



Grundläggande för allt lärande, men i synnerhet matematikinlärning, är upptäckandet och urskiljandet
av likheter och olikheter. Det lilla barnet jämför intuitivt företeelser i sin omvärld när det rör sig i rummet, upptäcker eller utforskar handlingars utfall. I och med att barnet upptäckter att saker och ting skiljer sig åt, öppnar sig möjligheten för barnet att urskilja vad som är lika eller olika och att
generalisera och bilda begrepp.

I lek och lustfyllt lärande stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till abstrakt symboltänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barn kan i skapande och gestaltande lek få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter av matematiskt begreppsinnehåll. De tillägnar sig och nyanserar innebörder i begrepp, ser samband och upptäcker
nya sätt att uppfatta och förstå sin omvärld. "

Jag lägger länken på sidan för förskolan så ni kan gå in och läsa om alla mål och vilka aktiviteter man kan göra med barnen för att närma sig målen.

Det är ju redan när barnen är små som grunden läggs för det matematiska och mycket mer finns att läsa på NCM:s hemsida om "Små barns matematik".

Förskolans pedagoger i Partille ska under det närmsta året få hjälp av en forskare att utveckla undervisningen i matematik.

"Matematiskt tänkande är ett enormt pussel av olika färdigheter och förmågor som knyter an till varandra och det utvecklas över lång tid. Om man saknar den grundläggande förståelsen blir matematiken obegriplig när man stöter på mer abstrakta problem. Därför är det viktigt att ha tålamod när man arbetar med matematik, menar Camilla Björklund." Läs mer här!



Här är en artikel på norska där man skriver om en stor forskningsrapport där man sett att barn som  redan i förskolan visar en förståelse för tal har stora chanser att lyckas långt senare i skolsystemet.

Så fortsätt arbeta med matematiken ute på förskolorna!

Hälsningar Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar