Artikeln är skriven för specialundervisning men kunskap om hur man bygger upp en god taluppfattning hos eleverna krävs hos alla som arbetar med matematik i de lägre åldrarna. Här ges bra exempel på aktiviteter för att göra eleverna medvetna om vad de lär sig.
Talet 7 på olika sätt. |
Aktiviteterna hör till artikeln Intensivundervisning med gott resultat i Nämnaren 2011:1, s 44 - 50.
Intensivundervisning innebär att en elev förutom undervisning i klassen får stöd av en lärare eller speciallärare, som är behörig i matematik, under en period om 10 - 11 veckor à 30 min per dag fyra dagar i veckan. Uppföljning och utvärdering av resultaten görs kontinuerligt och det bygger på¨ett nära samarbete mellan klasslärare, intensivlärare och hemmet.
"Elevernas kunskapsutveckling är beroende av lärares kunnande och förmåga att skapa goda relationer med barn och elever. Parallellt med intensivundervisning har Skövde kommun satsat på kompetensutveckling av alla lärare som undervisar i ma tematik i förskola och skola... Förskolorna har haft studiecirkel kring boken Små barns matematik (Doverborg & Emanuelsson, 2006) och skolans lärare har samlats runt Förstå och använda tal - en handbok (McIntosh, 2008)." står det att läsa om i den alldeles nya (riktigt bra) boken Matematik - ett grundämne Nämnaren TEMA 8 från NCM.
Syftet var att höja undervisningens kvalitet vilket på sikt kan leda till att färre barn kommer att vara i behov av särskilda stödinsatser. Och som sagt, detta har vi ju också gjort i Skara vilket gör att vi har förutsättningar att lyckas.
Vi var några pedagoger och lyssnade på en föreläsning om intensivundervisning och några andra besökte Timmersdala skola. Jag vet att fler än jag har börjat arbeta på detta sätt i någon form ute på skolorna.
Hör av er om ni vill veta mer!
Soliga hösthälsningar från Madeleine!
Soliga hösthälsningar från Madeleine!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar