Detta är alltså ett förslag och går att läsa i sin helhet på Skolverkets hemsida.
Regeringen har avsatt pengar till denna satsning men hur det ska se ut är inte klart än. Som det är nu har regeringen sagt ok till 800 miljoner men skolverket hade begärt 1,3 miljarder.
*********************************************************************************
Görel Sterner pratade återigen om hur otroligt viktigt det är att man arbetar medvetet med matematik redan i förskolan.
Som exempel visade hon hur en förskollärar slog en stor tärning och utan att titta efter kunde tala om vilket tal som var mot golvet. (Summan av en tärnings prickar på motsatta sida är alltid 7.) Barnen trodde hon trollade först men genom att undersöka, resonera, dokumentera, systematisera, använda flera representationsformer, rita och berätta kom de fram till lösningen.
Detta testade jag och en kollega i varsin klass 1 och det var intressant att se hur de lärde sig vad som var under men det var inte helt lätt att veta varför. När de fick rita upp tärningarna kunde några se sambandet. Jag lät dem sedan undersöka en tio-sidig tärning men tyvärr var den lite för liten för att helt lätt kunna vända den och se vad det var under. Nästa gång ska jag använda en större tärning.
********************************************************************************
I bokpåsen denna gång fick vi med Nämnarens nyaste Tema-bok " Matematik - ett grundämne" som jag skrivit om förut. Vill ni låna den så är det bara att maila mig!
Under fliken "litteratur" står det vilka ytterligare böcker vi fick som är till utlåning.
Jag hoppas att ni prenumererar på Nämnaren och använder "Adventskalendern" som medföljer i den senaste. En massa kluriga problem att lösa tillsammans i klassen. Förra årets kalenderproblem finns att hitta här och då finns även förslag på lösningar.
********************************************************************************
Vi fick höra Cecilia Kihlhamn berätta om sin avhandling om förståelse av negativa tal. Mycket intressant! Hon talade bland annat om vikten att undervisa om tallinjen och använda den för att förstärka taluppfattning. Och återigen - vi måste tänka på att använda de rätta begreppen! Det heter subtrahera och inte "minusa" till exempel. Subtrahera är inget svårt ord för elever med tanke på alla engelska ord på TV-spel eller ord på dinosaurier mm som de slänger sig med hur lätt som helst. Man ska ej heller säga minus-tal för det heter negativa tal.
Vill ni se all dokumentation från konferensen finns den här.
Vänliga hälsningar Madeleine.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar