torsdag 8 november 2012

Forskning om högpresterande elever

Läste detta intressanta i en artikel.
Detta är ju lite så vi tänkt med Matematikutmaningen i kommunen. :)

"Professor Inger Wistedt från Stockholms universitet tog under sin presentation död på ett antal myter om barn med speciell begåvning inom matematik, exempelvis att de lär sig utan stöd eller att de alltid är högpresterande. Tvärtom visar forskningen att dessa barn behöver stöttning för att kunna utveckla sin speciella förmåga, något som de också har rätt till enligt skollagen.

Inte alla elever skyltar heller med sin förmåga;
 -Matte är som leverbiff. Få tycker om det, och gör man det bör man hålla tyst om det för att inte råka illa ut, sa Inger Wistedt.

Vad dessa barn behöver är enligt forskningen en probleminriktad matematikundervisning, i motsats till att räkna tal och jämföra svar med facit. Eleverna bör också erbjudas en fördjupning av det som klassen just då arbetar med i matematiken. Att låta de med speciell förmåga räkna ”före” i bok efter bok (s.k. acceleration) är inte en bra lösning, menade Inger Wistedt, som inte heller var en stor vän av ”elitskolor”, i alla fall inte för yngre barn.

- En bättre lösning är att samla ihop dessa barn med speciell förmåga i grupper, till exempel på den skola de går i, och ge dem extra matematikundervisning vid särskilda tillfällen.

Syftet med Vetenskapsrådets resultatdialog är att presentera aktuell forskning inom utbildningsvetenskap och att fungera som mötesplats. I år medverkade totalt 26 forskningsprojekt, varav nio med anknytning till Stockholms universitet.

Läs mer om Inger Wistedts och hennes kollegors arbete på
www.giftedmath.se"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar