Det är en väldig fördel att alla har hört samma saker från den ursprungliga källan men nu är frågan hur vi går vidare med detta.
I går pratade vi på vår skola om våra intryck från föreläsningen.
- Det hänger mycket på hur vi ställer frågor till eleverna. Att ställa de rätta frågorna för att komma åt förmågorna.
- Förståelsefrågor, varför-frågor mer än faktafrågor, vad, hur, när osv.
- Vi kan använda TBF när vi skriver pedagogiska planeringar.
- Det ger alla pedagoger möjlighet att prata med varandra, eleverna och inte minst föräldrarna om samma förmågor under hela skoltiden.
- Vi kan börja med oss själva och fundera över vår undervisning idag och vad vi behöver göra för att tänka mer "TBF".
- När vi gjort något med eleverna eller för oss själva ska vi delge varandra och berätta på arbetslagsträffar och inte tänka "Jante" som tyvärr styr alltför mycket.
- I våra klasser berättar och visar vi den/de förmågor vi arbetar med på lektionerna. Eleverna kan också vara med och hitta vilka förmågor de arbetat med.
Mer tänkvärt från Göran!
- The Big Five synliggör kunskapssynen i Lgr11!!
- Västvärldens största skolproblem är att eleverna ägnar mer tid åt att GÖRA olika saker än att TÄNKA!! cit. Howard Gardner 1989
- ROT-pedagogik! Gör Rätt saker, gör det Ofta, starta Tidig!!
Här är lite länkar, bland annat från andra skolor som arbetar med TBF.
Hej o tack för en mycket bra sammanfattande och informerande sida om TBF mm. jag undervisar i Svenska som andraspråk och har haft problem att planera en undervisning för bedömning. Men har via sökorden "bedömning av förmågan att kunna analysera" och Pedagogiska magasinet kommit hit. Sidan sparar jag och hoppas kunna initiera samarbete med övriga kolleger på Introduktionsprogrammen.
SvaraRadera/MVH Cecilia Sundin