torsdag 22 augusti 2013

Bedömning för lärande i undervisningen.



John Hatties forskningsöversikt Synligt Lärande visar vad som påverkar elevernas studieresultat. De mest effektiva läreffekterna nås genom Bedömning för lärande/formativ bedömning.
Detta är ett klipp från Svedala där Hatties forskning presenteras.



Skolforskaren Dylan Wiliam har tagit fram fem nyckelstrategier för att öka elevens medvetenhet, som ett stöd för att utveckla Bedömning för lärande i mötet med elever.

Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken

Jag skulle önska att alla fick läsa hans bok som handlar om detta. Man får en massa praktiska tips på förändringar som vi direkt kan göra i klassrummet för att utveckla vår undervisning och förbättra elevernas resultat. Den är lättläst och vill ni läsa en del av vad boken innehåller så kan ni göra det här.

För övrigt så tycker jag att http://webb2.svedala.se/utbildning/  är en väldigt bra sida där det finns väldigt mycket att hämta och klicka sig vidare på.

Här kan ni läsa mer om formativ bedömning och ett lektionsupplägg i biologi. Läraren använder sig bland annat av "no-hands-up", ett effektivt system för att göra fler elever aktiva. När läraren ställer frågor så tas handuppräckningssystemet bort och man drar vem som ska svara  med hjälp av namnen skrivna på glasspinnar till exempel. Man arbetar istället med frågetekniker och gruppövningar som involverar alla elever i diskussionen, inte bara de elever som räcker upp handen. Den som får svara kan säga vad de tror och vet de inte dras någon annan och den som inte visste kan få återberätta svaret.
Alla elevers bidrag till diskussion är viktiga i den kollektiva lärprocess som sker i gruppen! Det är inte bara de som räcker upp handen som ska få det bästa lärandet.

Jag har testat det nu i mina nya grupper sedan vi började skolan och jag tycker det fungerar bra. Det känns som att hela gruppen är aktiva och de flesta vågar svara vad de tror. Där ligger ju också grunden att det är tillåtet att svara fel - ofta lär vi oss mer och kan diskutera det svaret vidare.
Naturligtvis får och ska eleverna räcka upp handen när de vill fråga något!

Hej så länge!
Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar