Nu pratas det ju mycket om bedömning för lärande och hur viktigt det är att ha med eleverna så de själva äger sitt lärande. De ska vara medvetna om målen och få hjälp under arbetets gång så de vet hur de kan förbättra sitt arbete.
Självbedömning och kamratbedömning är ett sätt och naturligtvis feedback från läraren. Om vi, lärare och elever, blir bra på att ge och ta emot kritiken på rätt sätt och sedan fås chans att göra om arbetet till det bättre så kan det bli mycket bra resultat. Detta är dock en balansgång men här är en liten film där elever i förskolan gett varandra feedback och tips på hur en elev ska förbättra en bild på en fjäril som han ritat.
Om ni trycker på "Select language" kan ni få det textat på svenska.
Denna film kan man ju visa eleverna och prata med dom om hur man tar varandra till hjälp för att bli bättre på något, att se det positiva och hur bra resultat det kan bli.
http://www.amara.org/sv/videos/DVBfewZWnpug/info/critique-and-feedback-the-story-of-austins-butterfly-ron-berger/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar