torsdag 27 mars 2014

Att bli bra på huvudräkning

Behöver inte vara så svårt bara eleverna blir undervisade i de räkneregler som finns och det tidigt, redan i ettan och lågstadiet. Det hävdar Wiggo Kilborn, forskare och lärarutbildare, i sin föreläsning som var på matematikbiennalen i Umeå i februari i år.
Han visar här på hur man kan göra det tydligt för elever och samtidigt följa deras tänkande kring olika strategier.

Här är länk till UR-play och hans föreläsning.

Här är länk till en pdf från samma föreläsning.

"Många elever uppfattar att huvudräkning handlar om en massa knep och knåp. Så är det inte.
Det handlar istället om att på ett genomtänkt sätt använda räknestrategier som bygger de
grundläggande räkneregler. Eftersom man vid huvudräkning utför alla beräkningar i huvudet,
ställer detta vissa krav på variation i de strategier man använder. Det gäller nämligen att välja
strategier som gör det möjligt att få plats med alla beräkning i huvudet.

Men innebär inte detta att man måste lägga ner ett stort arbete på just huvudräkning, och hur
hinner man då med allt annat? Svaret är att de räkneregler man använder för att bygga upp
huvudräkningsstrategier används inom andra områden av den grundläggande
matematikundervisningen. Huvudräkningen blir därför inte ett självändamål utan i stället ett
strakt stöd för resten av undervisningen. Genom att diskutera huvudräkningsstrategier med
eleverna ger man dem möjligheter att utveckla i stort sett alla de förmågor som nämns i
kursplanen i matematik. "



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar