Detta är taget från en avhandling av Åse Hansson.
" Både lärarens och elevens engagemang i lärprocessen är av avgörande betydelse för en framgångsrik undervisning.
Av hennes studie framgår visserligen klart att
matematikprestationerna försämras om elever får ta eget ansvar för stora delar
av lärprocessen, men det är ändå viktigt att elever får ta ansvar för sin egen
konstruktion av kunskap. Kunskap kan inte överföras från läraren till eleven om
eleven ska lära med förståelse.
– Det är lärarens överordnade ansvar att stötta
elevens lärande och göra kunskapen generell och användbar i olika situationer.
Min studie visar positiva effekter på matematikprestationerna om lärarna tar det
ansvaret, säger Åse Hansson.
...
Hon efterlyser ett paradigmskifte. Bort från en
matematikundervisning som inte leder fram till förståelse och som främst bygger
på att härma. Mot en undervisning som ger utrymme för mer kreativ matematik och
problemlösning, där eleverna argumenterar och samtalar och där svaren kan
värderas och ifrågasättas.
– Andra ämnen har tvingats ändra och utveckla
undervisningen, främst eftersom det inte har fungerat att göra som man alltid
har gjort. Men det har det gjort i matematik, därför har inget förändrats.
Svaret på de försämrade matematikprestationerna är
därför inte i första hand fler matematiktimmar utan bättre. En
matematikundervisning där läraren har ett ansvarar för att stötta elevens
lärande och göra kunskapen generell och användbar utanför skolan, men där
läraren dessutom lämnar över ansvaret till eleverna att själva konstruera sin
kunskap.
Åse Hanssons avhandling heter: Ansvar för matematiklärande. Effekter av
undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet."
Här står också mer att läsa om "Formativ bedömning och Synligt lärande" och John Hatties forskning om lärande. Detta är taget från en sida " Pedagogstockholm" där det finns massa intressant att hämta.
Trevlig läsning!
Madeleine
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar