Lärarnas pedagogiska skicklighet och deras återkoppling till eleverna är centralt för elevernas skolresultat. Det visar skriften Synligt lärande, som sammanfattar världens största studie om vad som påverkar elevers studieresultat. Skriften ges ut av SKL.
Synligt lärande sammanfattar professor John Hatties unika forskningsöversikt med över 80 miljoner elever. För första gången presenteras nu resultat och analyser på svenska. De faktorer som i studien bedöms ha störst effekt för elevernas studieresultat är:
- Elevernas kännedom om uppsatta mål
- Resultatåterkoppling till eleven
- Lärarens pedagogiska förmåga
- Studiero i klassrummet
- Stöd och uppmuntran från hemmet
- Analysera undervisningen tillsammans med kollegor
Fakta:
Ladda ned Synligt lärande (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Ladda ned diskussionsmaterial (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Jan Håkanssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Per-Arne Anderssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Denna text är tagen från http://www.skl.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2011/lararens-aterkoppling-ar-nyckeln-till-goda-resultat.
John Hattie:s forskning hänvisas det till överallt nu och det är högaktuellt när vi pratar bedömning och vad det är som ger resultat.
Mvh Madeleine
Utgå från eleverna!
"Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lär sig. Därför måste vi anknyta till vad de tänker, vilka mål de har, och varför de skulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan."
(Hattie, 2009)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar