Lärarnas pedagogiska skicklighet och deras återkoppling till eleverna är centralt för elevernas skolresultat. Det visar skriften Synligt lärande, som sammanfattar världens största studie om vad som påverkar elevers studieresultat. Skriften ges ut av SKL.
– Lärare gör skillnad, men all undervisning är inte effektiv. Ett avgörande inslag är att lärare medvetet söker återkoppling från eleverna om vad de vet, kan, förstår och inte behärskar. Tydliga mål och kontinuerliga avstämningar mellan lärare och elev behöver finnas på alla lektioner, alla skoldagar, hela skoltiden, säger Jan Håkansson, universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitet i Växjö och den som har tagit fram rapporten i samarbete med SKL.
Synligt lärande sammanfattar professor John Hatties unika forskningsöversikt med över 80 miljoner elever. För första gången presenteras nu resultat och analyser på svenska. De faktorer som i studien bedöms ha störst effekt för elevernas studieresultat är:
Fakta:Synligt lärande pekar ut mer och mindre viktiga påverkansfaktorer utifrån barnet, hemmet, skolan, läroplanen och undervisningen. Det är en sammanfattning av studien Visible Learning, som publicerades 2009 av utbildningsforskaren John Hattie vid Auckland University på Nya Zeeland. Den är en metametasyntes baserad på drygt 50 000 studier och över 80 miljoner elever i fler än 800 metaanalyser om påverkan på elevers studieprestationer. Syftet är att få fram en sammanhållen idé om vad som är viktigt för att förklara och påverka elevers studieresultat.
Ladda ned Synligt lärande (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Ladda ned diskussionsmaterial (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Jan Håkanssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Per-Arne Anderssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Denna text är tagen från http://www.skl.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2011/lararens-aterkoppling-ar-nyckeln-till-goda-resultat.
John Hattie:s forskning hänvisas det till överallt nu och det är högaktuellt när vi pratar bedömning och vad det är som ger resultat.
Mvh Madeleine
Utgå från eleverna!
"Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lär sig. Därför måste vi anknyta till vad de tänker, vilka mål de har, och varför de skulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan."
(Hattie, 2009)
Synligt lärande sammanfattar professor John Hatties unika forskningsöversikt med över 80 miljoner elever. För första gången presenteras nu resultat och analyser på svenska. De faktorer som i studien bedöms ha störst effekt för elevernas studieresultat är:
- Elevernas kännedom om uppsatta mål
- Resultatåterkoppling till eleven
- Lärarens pedagogiska förmåga
- Studiero i klassrummet
- Stöd och uppmuntran från hemmet
- Analysera undervisningen tillsammans med kollegor
Fakta:Synligt lärande pekar ut mer och mindre viktiga påverkansfaktorer utifrån barnet, hemmet, skolan, läroplanen och undervisningen. Det är en sammanfattning av studien Visible Learning, som publicerades 2009 av utbildningsforskaren John Hattie vid Auckland University på Nya Zeeland. Den är en metametasyntes baserad på drygt 50 000 studier och över 80 miljoner elever i fler än 800 metaanalyser om påverkan på elevers studieprestationer. Syftet är att få fram en sammanhållen idé om vad som är viktigt för att förklara och påverka elevers studieresultat.
Ladda ned Synligt lärande (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Ladda ned diskussionsmaterial (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Jan Håkanssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Per-Arne Anderssons powerpointbilder från presskonferensen (pdf-dokument, öppnas i nytt fönster)
Denna text är tagen från http://www.skl.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2011/lararens-aterkoppling-ar-nyckeln-till-goda-resultat.
John Hattie:s forskning hänvisas det till överallt nu och det är högaktuellt när vi pratar bedömning och vad det är som ger resultat.
Mvh Madeleine
Utgå från eleverna!
"Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lär sig. Därför måste vi anknyta till vad de tänker, vilka mål de har, och varför de skulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan."
(Hattie, 2009)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar