torsdag 11 oktober 2012

Matematikutmaningen för åk 3

Matematik är kärlek!!

Detta är vad en elev som har varit med på Matematikutmaningen för åk 3 gjorde när han fick de inbjudande multilinkkuberna i händerna. Visst är det underbart! Matematik är kärlek!!! (Lite på skämt men denna eleven höll faktiskt med om det när jag sa detta.)
=========================================================================
Projektplan
Bakgrund
Sedan flera år finns Matematikutmaningen för åk 9 på Katedralskolan samt för åk 6 på Djäkneskolan. Det har varit framgångsrikt och vi ser att många elever klarar högre betyg och väljer matematikintensiva utbildningar på gymnasiet.
I våras körde vi en provomgång på en skola för åk 3 och intresset att vara med och utmana sig i matematik var stort. Dessa elever efterfrågade en fortsättning nu när de går i 4:an.
Vi erbjuder 5 tillfällen för alla åk 3:or på varje skola som är intresserade av matematik, har viljan att bli utmanad och behöver få utmaningar.
Syfte
Eleverna ska utveckla intresset för matematik. De får uppleva och samarbeta kring matematiska mönster och samband, samt använda begrepp för att resonera och dra slutsatser kring problem.
Utmana och stimulera elever så att de utvecklar Kommunikations-, Resonemangs-, Problemlösnings- och Begrepps-förmågan.
Mål
Att eleverna:
• Blir utmanade och stimulerade.
• Får utveckla matematisk kreativitet.
• Förstår hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
• Tar med sig det positiva i att utmanas och utvecklas, tillbaka in i klassrummet för att tillsammans med kamraterna fortsätta kommunicera matematik.
Metod
Matematikutvecklaren arbetar med en grupp av elever vid fem tillfällen under höstterminen 2012. Stor vikt läggs vid att arbeta med olika representationsformer; att visa praktiskt och konkret, rita av mönster samt använda begrepp och uttrycka samband och händelser med ord. Vi arbetar från det konkreta till det abstrakta för att så småningom kunna generalisera samband och eventuellt kunna uttrycka dessa med ett formelspråk.
Som det står i Lgr 11  ” Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.”
Matematikutvecklare och berörda lärare för en dialog kring elevernas arbete, hur de arbetar med övriga elever samt hur man kan gå vidare.
Utvärdering
På lång sikt - andelen högpresterande ökar. ( Dock krävs det fler tillfällen.)
På kort sikt - eleverna får göra en utvärdering efter de fem tillfällena för att värdera vald metod.
========================================================================
Jag har precis avslutat Matematikutmaningen för åk 3 på två av våra sex grundskolor och det är fantastiskt att möta dessa 3:or som kan se mönster och börjar generalisera till en formel.





 













































Från utvärderingen:
"Jag har lärt mig hur man kan göra en formel. Lärt mig mer om mönster. Det är roligt att ha annan matte. Kan mycket av det som vi gör i klassrummet. I klassrummet sen kan jag ge andra förslag på hur man kan tänka. Bra att vara i mindre grupp. Det har varit jätteroligt, det sämsta var att jag missade en gång."

Jag återkommer med mer information när alla skolor har haft detta.
Mvh Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar