Nu går det att anmäla klassen till årets Kängurutävling.
I senaste numret av Nämnaren 2012:4 berättade Maria Asplund om hur hon arbetar med sina elever och problemlösning utifrån Känguruproblem. Något som jag tror gemene man gör för lite, och då tänker jag på att man arbetar med ett problem under lång tid och att det inte är en ren rutinuppgift.
Eleverna som arbetar i grupp om tre,får ett Känguruproblem.
På tavlan står det:
Ett svar är rätt, vilket? Hur vet ni att det är just det svaret som är rätt?
Sen när grupperna funderat och resonerat får de följdfrågan: Hur vet ni att inte svaret A stämmer? B?osv.
Maria summerar svaren och frågar eleverna: Hur tror ni de elever tänkt som inte har svarat det ni tänkt?
Sen kan de även fundera över vad som måste ändras för att ett annat svar skulle vara det rätta.
Det blir även naturligt att diskutera olika lösningsstrategier.
Det är en fördel att det finns olika svarsalternativ då eleverna kan testa sig fram och har något att utgå ifrån.
Så den 21 mars smäller det och här finns äldre uppgifter att arbeta med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar