Om ett par veckor, torsdagen den 14 mars, är det π-dagen som uppmärksammas över hela världen. Man kan ju passa på att göra det till en mattedag full med praktiska, laborativa, problemlösande, gemensamma, ute- och inneaktiviteter.
Titta runt på inläggen som finns här på bloggen så hittar du en hel del aktiviteter.
Jag har förut lagt ut tips på aktiviteter som ni hittar här.
Från Teglaskolans Pi-dag förra året.
Här får ni mer tips på användbara länkar att gå in på:
http://klassrumskul.blogspot.se/2012_06_01_archive.html
http://www.fi.edu/school/math2/index.html
Problemlösning med öppna frågor, på engelska.
Detta är från ett annat års π-dagsplanering.
Då hade vi ett litet "skådespel" för att starta upp dagen.
Eleverna samlas i matsalen och möts av en bild på Pi med musik till på kanonen. In kommer vi i var sin T-shirt, en med Superman-tryck och en med Pi-tryck. (Det som är på bilden ovan.)
- Vad är det för löjlig T-shirt? S som i Superman ska det ju vara. Störst , bäst och starkast. Vad är det för löjligt tecken?
- Detta är tecknet för Pi – världens längsta tal och man har hittat … antal decimaler.
- Äh, det är väl inget. Pi – det låter ju bara PInsamt…
- Pi är känt över hela världen och det är en speciell dag i dag för det är internationella Pi-dagen och det firas stort i t.ex USA.
- Vad är så spec…?
- Kom ska jag visa. Vi går runt en cirkel och jämför med diametern.
- Ja, vaddå. Det är väl inget. Du har ju så stora fötter. Vi tar någon med små fötter. Tar upp en elev som får gå. Vi upptäcker att det stämmer med drygt tre gånger. Osv…
http://www.scienceteecher.com/math_shirt.htm
- Albert Einsteins födelsedag.
- Utematte: Jätteplockepinn, jättetangram, uppdrag från Ute-matteboken Hemlig påse.
- Tärningsspel
- Kortspel
- Problemlösning från Kängurutävlingar
- Tipspromenad. ( Ha tärningar som pris eller tangram t.ex.)
- Baka rulltårtsbakelser att bjuda på i slutet av dagen.
- Tangram
- Geobräde
- Pentamino
- Bygga kuber med centikuber. Hur många går det i en kubformad låda med sidan 2 cm? 3 cm? Vilken volym har lådan?
- Jämföra med en kvadratmeter. Hur många kubikdiameter stor är den? Kubikcentimeter? Hur många barn går det i en kubikmeter?
- Göra bilder av cirklar med passare.
- Tesselleringar.
- Uppskatta och gissa hur många ärtor det är i en burk. Ha våg till hands och en burk med ett visst antal i så eleverna försöker räkna ut hur många det är.
- Uppskatta och gissa hur mycket saker väger, hur långt det är fram till trädet etc.
- Bygga torn med kaplastavar.
- Göra namnmönster.
1. Ta rutat papper och klipp ut en remsa med lika många rutor som ditt namn. Ta en färg till varje bokstav och skriv en bokstav i varje ruta. Hur blev mönstret?
2. Ta nu en ruta mer än ditt namn och gör samma sak. Hur blev mönstret nu?
3. Ta två rutor mer.
4. Ta en ruta mindre.
5. Ta två rutor mindre.
EVA EVAE EVAEV EV
EVA VAEV AEVAE AE
EVA AEVA VAEVA VA
EVA EVAE EVAEV EV
- Jämföra olika runda former. Mäta omkretsen och jämföra med diametern. Vad upptäcker du? Stämmer det för alla runda former?
- 3,
14159265358979323846264338327950288419716939937510
58209749445923078164062862089986280348253421170679
82148086513282306647093844609550582231725359408128
48111745028410270193852110555964462294895493038196
44288109756659334461284756482337867831652712019091
45648566923460348610454326648213393607260249141273
72458700660631558817488152092096282925409171536436
78925903600113305305488204665213841469519415116094
33057270365759591953092186117381932611793105118548
07446237996274956735188575272489122793818301194912
98336733624406566430860213949463952247371907021798
60943702770539217176293176752384674818467669405132
00056812714526356082778577134275778960917363717872
14684409012249534301465495853710507922796892589235
42019956112129021960864034418159813629774771309960
51870721134999999837297804995105973173281609631859
50244594553469083026425223082533446850352619311881
71010003137838752886587533208381420617177669147303
59825349042875546873115956286388235378759375195778...
Hur många decimaler kan du lära dig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar