På http://webb2.svedala.se/utbildning/?page_id=1154 finns mer att läsa om Dylan William och de verktyg som det står om i boken.
- Målet för undervisningen ska vara tydligt.
- Ger svar på var eleven befinner sig i förhållande till målet.
- Läraren ger eleven återkoppling och anpassar undervisningen för att möta elevens behov.
- Forskning har visat att formativ bedömning stärker elevens lärande.
- Skiljer sig mot summativ bedömning som mäter en elevs kunskaper vid ett specifikt tillfälle.
http://bedomningforlarande.se/
"Bedömning för lärande är ett förhållningssätt till kunskap och lärande med syftet att främja elevers lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om att elev och lärare aktivt använder sig av bedömning som ett redskap i lärandeprocessen under tiden den pågår.
Det finns ett starkt samband mellan elevers prestationer och deras lärares förmåga att utveckla och tillämpa klassrumsbedömning av hög kvalitet. Feedback har en avgörande betydelse för elevers lärande. Detta framkom inte minst i John Hatties studie ”Visible Learning”. Självbedömning och kamratbedömning av rätt kvalitet utvecklar elevers förmåga att reglera och styra sitt lärande samt ökar elevens tilltro till sin egen förmåga att lära."
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/11/21/matematik-utan-prov
http://www.lararnasnyheter.se/origo/2013/05/11/formativ-bedomning-aha-upplevelse
http://webb2.svedala.se/utbildning/?page_id=410
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar