http://www.pedagogstockholm.se/Pedagog/1%20Nya%20sajten/Globala%20sidor/L%c3%84RA_2_2014_iPad.pdf
I detta nummer stod det om formativ bedömning i matte och no och hur Tommy Lucassi aktivt arbetar med detta på högstadiet. Han ger inga läxor och eleverna får välja hur de ska visa sitt kunnande. Vill de ha muntligt eller skriftligt prov? När är de redo att ha det? Han visar hur han arbetar för att få med eleverna på tåget och synliggöra olika kvalitéer med att sätta upp elevarbete och matriser på väggen så man gemensamt ser exempel på nivåer.
Det står också att läsa om läs- och skrivutveckling och det nya projektet En läsande klass. Det handlar om hur viktigt det är att samtala kring texter med eleverna för att öka deras läsförståelse. Till detta finns ett antal strategier som hjälper eleverna att förstå texter.
Boken som man hänvisar till är Barbro Westlunds "Att undervisa i läsförståelse" som ett stort antal i Skara fick i samband med att man hade en enklare studiecirkel kring detta för ett antal år sedan.
En annan som arbetar mycket med det är Marie Trapp som du kan läsa mer om i ett reportage i Lärarnas tidning.
Du kan också gå med i facebook-gruppen "En läsande klass" där det finns en hel del dokument att hämta eller om man vill vara med och diskutera.
Eva Eriksson från Luleå skriver på sin blogg och har delat med sig av alla möjliga bra dokument som det bara är att använda för egen del så gå in här och hämta.
http://frokenevasskola.wordpress.com/2014/01/
Underbart med människor som delar med sig! Sharing-is-caring!!
Alltså, ni ser va!!! (Kanske inte så mycket, men gå in och öppna!! =) )
Ja nu har ni nog lite att läsa ett tag och vill man ha mer så rekommenderar jag http://pedagogstockholmblogg.se/vara-bloggar/
Tack för idag önskar Madeleine som-har-räknat-dagarna-till-sommarlovet-och-undrar-som-vanligt-hur-jag-ska-hinna-göra-allt-det-där-som-jag-"måste"-göra-i-skolan-innan-sommaren... =)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar