tisdag 8 april 2014

Lärarna kör på i gamla hjulspår, eller?

trots att ett syfte med de nationella proven är att utveckla lärarnas undervisning.
"I början av 1990-talet infördes kursplaner med förändrad inriktning – att utveckla förmågor och kompetenser – vilket har förtydligats i de senaste kursplanerna.
– Men vi har funnit att en väldigt hög andel, nästan 80 procent, av alla uppgifter elever håller på med handlar om procedurhantering. De får inte möjlighet att utveckla de fem andra kompetenserna, som är väsentliga och avgörande för kunnande i matematik – det vill säga att kunna lösa problem, resonera, representera, se samband och kommunicera."
 Detta har forskare kommit fram till efter ett avslutat projekt om nationella prov i matematik.
Matematiklyftet är ett sätt att höja kompetensen kring detta och jag som handledare kan se en stor medvetenhet kring hur lärarna lyft sin undervisning kring problemlösning och vikten av att arbeta med alla kompetenserna.

År efter år missar eleverna på att kunna välja rätt metod och de vet inte vilket räknesätt de ska använda sig av vid problemlösning. Vi behöver arbeta mer med detta utan att problemet hör ihop med att vi just nu arbetar med multiplikation eller subtraktion i boken.

Varför inte samtidigt låta eleverna använda miniräknaren lite mer då det kanske inte är själva räknandet som är det viktiga? Trots att elever på NP får använda miniräknaren så räknar en del elever ut svaret "för hand" och skriver ned dessa så fint på sitt prov. Det räcker ju med själva uträkningen, vilka tal man slog in och vilket räknesätt, och inte hela den skriftliga uträkningen.

Läs hela inlägget här.

Hälsningar från Madeleine Bergholtz





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar