torsdag 8 maj 2014

Tal i bråk- och decimalform - en röd tråd

Detta är ett nytt kompetensutvecklingsmaterial ur ett 1 - 9 perspektiv som Wiggo Kilborn har skrivit. Bara att dra ut som pdf. Avsikten med materialet är att ge lärare möjlighet att skapa en kontinuitet i elevernas inlärning genom att ge en helhetsbild av bråkets roll i skolan ur ett undervisnings- och inlärningsperspektiv.

Den följer det centrala innehållet i kursplanen och tar upp kritiska aspekter elever måste få syn på och förstå för att gå vidare. Undervisningen av bråk i åk 1 - 3 behöver konkretiseras på ett sätt så eleverna förstår bråk som del av en hel och del av ett antal och här finns goda exempel på hur man kan göra.
Det fortsätter även med exempel i decimaltal.


Allt utgår från de räknelagar och räkneregler som finns i matematik och om eleverna får kunskap om dessa blir det en god grund för att kunna generalisera till olika områden i matematik. Eleverna lär sig inte en massa formler utantill utan att förstå och som är lätta att glömma av.

Genom hur vi uttrycker oss när vi talar om bråk- och decimaltal så underlättar vi för elevernas förståelse t.ex att skriva 3 fjärdedelar istället för 3/4 eller att skriva 5 tiondelar + 8 tiondelar = 13 tiondelar (0,5 + 0,8 = 1,3 vilket ofta blir 0,13)

Undervisar du i matematik bör du läsa detta! Tillsammans med boken "Förstå och använda tal" och Diamantdiagnoser, samt kollegor :), kan ni göra ett upplägg på er skola för undervisningen kring bråk- och decimalform.

Riktigt bra är den!
Hälsningar Madeleine Bergholtz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar